Ontspannen verkopen zonder salesteam
Voor mkb-ondernemers die meer nieuwe klanten willen binnenhalen zonder koude acquisitie
Je hebt een sterk team, tevreden klanten en een bedrijf dat staat.
Je hebt een goed aanbod waar je meer klanten blij mee wilt maken.
Je bent dus klaar voor een volgende groeistap.
En nu zou het ook fijn zijn als jij niet meer alleen verantwoordelijk bent voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Goed nieuws: dat is ook helemaal niet nodig. Jouw team kan je daar óók in ondersteunen. Zodat jij je kan focussen op wat jij te doen hebt als CEO van je bedrijf. En zodat alles niet gelijk stil komt te staan als jij er niet bent.
In dit traject van 3 maanden leren we jouw team hoe zij ook nieuwe klanten kunnen binnen halen. Zonder koude acquisitie, maar vanuit verbinding met je klanten. Omdat jullie een goed product bieden, waar je nog veel meer mensen mee wilt helpen.
Geen salesteam, wel een team dat klanten binnenhaalt
Als mkb-ondernemer ben je waarschijnlijk ooit alleen begonnen. Jij was het gezicht van je bedrijf, de spin in het web, de spil waar alles om draaide. Nu je team gegroeid is, wil je niet meer dat alles alleen van jou afhangt. Als jij de enige bent die klanten binnenhaalt, maakt dat je bedrijf kwetsbaar. Je wilt jezelf misbaarder maken in je bedrijf. Zodat alles ook doorloopt als jij er even niet bent. En klantgroei niet van toeval afhankelijk is.
Ook al heb je geen verkoopteam, je kan je team wel inzetten om nieuwe klanten aan te trekken. Op een manier die bij jou en je team past. Zonder gladde verkooppraatjes of ongemakkelijke gesprekken. En je hebt ook geen keihard salesteam nodig. Alleen een goed aanbod waar jij en je mensen enthousiast over zijn en een slimme strategie.
Ik riep jaren: ik ben geen goede verkoper! Tot ik ontdekte hoe het wel moest.
Bij verkopen dacht ik altijd aan koude acquisitie. Dat heb ik ooit één keer gedaan tijdens mijn stage toen ik advertenties moest verkopen. En ik besloot ter plekke: verkopen vind ik verschrikkelijk, dit doe ik nooit meer! Tot ik na een paar jaar ondernemen ontdekte dat ik eigenlijk heel makkelijk aan nieuwe klanten kwam, gewoon door relaties op te bouwen en te onderhouden.
Al sinds het begin van mijn bedrijf zorgt mijn netwerk voor tachtig procent van mijn omzet. Vrij snel na de start van mijn bedrijf sloot ik me aan bij verschillende netwerkclubs, maar mijn allereerste opdrachten kwamen via vrienden en familie. Gewoon door te vertellen dat ik voor mezelf was begonnen. En een aantal van mijn grootste klanten kreeg ik zelfs via de 3 October Vereeniging waar ik al jaren vrijwilliger was. Want je netwerk beperkt zich niet alleen tot je zakelijke relaties.
Zo ontdekte ik dat verkopen echt niet hetzelfde is als koude acquisitie. Dat dat ook kan op een manier die helemaal niet opdringerig of ongemakkelijk voelt.
En als ik het kan, kan iedereen het (leren). In een traject van drie maanden leer ik jou en je team ontspannen verkopen zonder gladde verkooppraatjes.
- Je ontdekt waar de grootste kansen liggen voor jouw bedrijf
- We maken een praktisch plan voor zichtbaar zijn, relaties onderhouden en klanten binnenhalen
- Je leert hoe je dit als team aanpakt, zodat klantgroei niet meer alleen van jou als ondernemer afhangt
Omzetkansen liggen voor het grijpen, het is aan jou en je team om ze op te pakken.
Voor wie?
Dit traject is voor mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening met een klein team (tot ongeveer 10 medewerkers). Denk aan financiële dienstverlening, adviesbureaus, creatievelingen en andere zakelijke dienstverlening.
- Je hebt een team dat betrokken is, maar niet commercieel ingesteld
- Je wilt als ondernemer meer vrijheid en minder afhankelijk zijn van alleen je eigen netwerk
- Je zoekt naar manieren om klantgroei te professionaliseren, zonder opdringerig te zijn
- Je gelooft dat klantrelaties gebaseerd moeten zijn op vertrouwen, niet op trucjes of gladde praatjes
Wat zeggen anderen?
De yogastudio is het hart van mijn onderneming en al twintig jaar geef ik met veel plezier les. En dan heb ik nog veel tijd over op een dag.
Ik weet wat ik leuk vind en wat me inspireert. Marjolein heeft me geholpen om meer focus aan te brengen op hoe ik mezelf en Yoga SuCasa beter kan neerzetten. Door plannen te maken, een doelgroep, een planning van activiteiten, een planning voor de marketing, en wat nog belangrijker is, niet uitstellen wat vandaag gedaan kan worden. Dus meteen die prospect opvolgen, kansen zien en ernaar handelen. Gaat niet vanzelf, dit vergt oefening.
We hebben in een aantal ontmoetingen Yoga SuCasa van de grond af opnieuw vorm gegeven.
Met welke diensten wil en kan ik mijn week inrichten? Wat is een gewenst en minimaal inkomen? Wat vind ik belangrijk om op langere termijn te realiseren? Wat zorgt ervoor dat anderen ook weten van mijn bestaan en van nieuwe diensten die ik aanbied?
Marjolein is helder en direct, ze schakelt snel en ze onthoudt wat belangrijk is.
Ik heb meer richting, helder een doel voor ogen en weet dat ik het ga kunnen waarmaken, mits ik aan de slag ga. Marjolein was een tijd de stok achter de deur, dat was makkelijker. Maar ondernemen, net als yoga is niet alleen maar makkelijk.
Als zelfstandige miste ik soms een sparringpartner. Iemand die mij eens aan mijn jasje trok om alle ideeën nu echt om te zetten in doelen. Marjolein motiveert en houdt mij op een leuke manier aan de gemaakte afspraken. Terugkijkend op mijn gestelde doelen heb ik 3 van de 4 doelen af kunnen ronden. Met het laatste doel kan ik zelfstandig verder met alle tips en suggesties.
De resultaten: mijn website teksten zijn herschreven en beter afgestemd op mijn doelgroep. Ik ontvang positieve reacties van klanten omdat ze zich herkennen en aangesproken voelen.
Marjolein heeft mij meer commercieel inzicht gegeven.
Ik ben nu zichtbaar op social media. Eindelijk na een jaar stilte, omdat ik niet goed wist hoe ik verder moest.
De manier waarop Marjolein haar boodschap overbrengt (no nonsense stijl) zorgde dat ik met vertrouwen koos voor het Word een Klantenmagneet-traject in plaats van voor het aanbod van een concurrent.
Ik ben enorm happy met de behaalde resultaten en kijk terug op een fijne en productieve samenwerking!
Wanneer je op een doeltreffende manier gecoacht wil worden om je bedrijf en plannen naar een ander level te tillen raad ik het volgen van dit traject van harte aan!
‘Als je meer klanten wilt, moeten meer mensen weten dat je bestaat.’ Dat was precies waar ik tegenaan liep toen ik bij Marjolein het Word een Klantenmagneet-traject aanging.
Zichtbaar (durven) zijn, hoe doe je dat? Om eerlijk te zijn; ik vond het best spannend.
Gelukkig neemt Marjolein je bij de hand en leidt ze je tijdens de reis naar zichtbaarheid. Dit doet ze stapsgewijs en overzichtelijk.
Tijdens de tweewekelijkse zoomsessie neemt ze de tijd voor je en luistert aandachtig. Ze komt met fijne adviezen en goede tips.
Elke keer sloot ik het gesprek vol enthousiasme af om vervolgens met de input van Marjolein aan de slag te gaan. Die tweewekelijkse sessie werd mijn stok achter de deur om de stappen ook daadwerkelijk te zetten.
Marjolein leert je niet alleen hoe je zichtbaar wordt, ze leert je ook hoe je een emailfunnel in elkaar zet, hoe je pakkende, overtuigende titels en teksten gebruikt voor je marketing en wat je – behalve social media – nog meer kunt doen om je klantenkring uit te breiden. Daarnaast zoomt ze regelmatig uit om de zaak te overzien of zoomt ze juist in om tot de kern te komen.
Marjolein heeft veel persoonlijke aandacht voor je. Ik heb het traject dan ook als zeer prettig en leerzaam ervaren. Aanrader!
Wat krijg je?
In drie sessies, verdeeld over drie maanden, werken we – samen met jou én je team – een concrete strategie uit, volledig afgestemd op jouw bedrijf en jouw team.
Stap 1: strategie bepalen
We bepalen waar jij naartoe wilt met je bedrijf en werken de strategie uit om daar te komen.
- Waar liggen je kansen (live en online)?
- Wat wil je zelf blijven doen en wat gaat jouw team van je overnemen?
- We maken een concreet actieplan
Stap 2: relaties opbouwen en onderhouden
Hoe meer mensen weten dat je bedrijf bestaat, hoe makkelijker je klanten je weten te vinden. We maken een concreet plan om in beeld te komen bij je klanten en trainen je team om je bedrijf te vertegenwoordigen zoals jij dat ook doet. Zodat zij ook klanten kunnen gaan aantrekken.
- Relaties opbouwen en onderhouden
- Fans maken van je netwerk
- Interesse wekken voor je aanbod
Stap 3: omzetkansen herkennen en verzilveren
Hoe maak je betalende klanten van de ‘fans’ in je netwerk? En waarom afwachten of er kansen voorbij komen als je ze ook zelf kan creëren?
- Omzetkansen herkennen en verzilveren.
- Hoe creëer je je eigen omzetkansen?
- Zonder opdringerig gedoe, maar met resultaat
Makkelijker nieuwe klanten aantrekken?
Plan een afspraak met me in als je wil ontdekken hoe wij samen jouw groei kunnen versnellen.
Over mij
Ik ben Marjolein Hettinga en ik help ondernemers met het aantrekken van nieuwe klanten en het verhogen van hun omzet. Ik ben mijn bedrijf begonnen in 2013, dus in een vorige crisis. Na een jaar op wereldreis geweest te zijn, kon ik niet zo gauw een baan vinden, dus plan B werd een eigen bedrijf. Een beslissing waar ik nog geen dag spijt van heb gehad!
Ik ben ervan overtuigd dat het altijd – zelfs in economisch mindere tijden – mogelijk is om nieuwe klanten aan te trekken. Er is namelijk geld zat in dit land. Het is aan ons als ondernemers om ervoor te zorgen dat klanten dat ook aan ons uit willen geven.
Wat mij altijd geholpen heeft om aan een constante stroom van (nieuwe) klanten en structurele omzet te komen, was vanaf dag 1 het opbouwen van een groot en betrouwbaar netwerk. Ik ben al sinds vlak na de start van mijn bedrijf lid van BNI (Business Network International) en inmiddels zo’n acht jaar ook van BVL – Business Vereniging Leiden. Daarnaast ga ik ook zeer regelmatig naar andere netwerkevents. Mijn netwerk levert me elk jaar zeker driekwart van mijn klanten op. Zonder dat het voelt of ik acquisitie hoef te doen.
Nou vind ik netwerken ook het allerleukste aan ondernemen. Maar ik heb inmiddels ontdekt dat netwerken voor vrijwel alle ondernemers dé manier is om aan klanten te komen. En hoewel ik merk dat veel ondernemers netwerken best een beetje spannend vinden, hoeft dat het helemaal niet te zijn. Dit is juist de makkelijkste manier als je gruwelt van koude acquisitie en juist wil verkopen vanuit verbinding en omdat je weet dat jouw aanbod waardevol is. Daarom deel ik mijn strategie graag met andere ondernemers, zodat jij ook makkelijker klanten gaat aantrekken.